המועצה הלאומית לכלכלה, הפועלת תחת משרד ראש הממשלה, מפרסמת היום (חמישי) את ממצאי המחקר הכלכלי המקיף בנושא כניסת רכבים חשמליים לשוק הרכב הישראלי. המחקר, שבוצע על ידי הכלכלן דוד בדל, בחן לראשונה באופן רחב את העלויות והתועלות הכלכליות של המעבר מרכבי בנזין לרכבים חשמליים, תוך התמקדות הן בתועלות לצרכן הפרטי והן בהשלכות הכלכליות על המשק כולו.
חיסכון לצרכן, עלות למשק
הממצאים חושפים תמונה מעורבת: בשנת 2024, צרכן פרטי המשתמש ברכב חשמלי משפחתי נהנה מחיסכון שנתי של כ-3,700 ש”ח, בעיקר הודות למדיניות מיסוי מקלה. עם זאת, עבור המשק הישראלי כולו, השימוש ברכבים חשמליים מייצר עלות שנתית עודפת של כ-740 ש”ח לכל רכב בהשוואה לרכב בנזין, כתוצאה מעלויות ישירות והשפעות חיצוניות כמו פליטות מזהמים.
רכבים חשמליים: זה מה שיקרה בעשור הקרוב
על פי תחזית המועצה, מגמה זו צפויה להתהפך בעשור הקרוב. בשנת 2034, רכב חשמלי צפוי לייצר חיסכון ישיר למשק בגובה כ-1,600 ש”ח לשנה לכל רכב חשמלי, וזאת כתוצאה מירידה בעלויות הייצור והטכנולוגיה, לצד צמצום משמעותי של פליטות מזהמים.
עבור הצרכן הפרטי, התחזיות לשנת 2034 מצביעות על חיסכון שנתי של כ-3,500 ש”ח – כמעט ללא שינוי לעומת היום, בהנחה שמדיניות המס הנוכחית תישמר ולא יתווסף מס נסועה בעתיד.
לצד החיסכון הכלכלי העתידי, הדו”ח מדגיש את התועלת הסביבתית הגלומה במעבר לרכבים חשמליים. צמצום פליטות גזי החממה כתוצאה מהעמידה ביעדי הממשלה צפוי לייצר תועלת משקית מצטברת של כ-2.1 מיליארד ש”ח, בהשוואה למצב בו לא יושגו יעדים אלו.
האתגרים: מחירים וטכנולוגיה
המועצה מציינת כי תוצאות הניתוח רגישות למספר משתנים מרכזיים, בהם מחירי הרכבים החשמליים, מחירי הדלקים והתפתחות הטכנולוגיה. ירידה מהירה במחירי הרכבים או שיפורים טכנולוגיים משמעותיים עשויים להאיץ את החיסכון למשק.
המחקר של המועצה הלאומית לכלכלה מצביע על פוטנציאל משמעותי במעבר לרכבים חשמליים, אך מדגיש כי כיום מדובר במהלך כלכלי משתלם בעיקר לצרכן הפרטי ולא למשק כולו. עם זאת, התחזיות לעשור הבא מצביעות על היפוך המגמה, כשהוזלת הרכבים ושיפור יעילותם הסביבתית צפויים להפוך את המעבר למשתלם גם ברמה הלאומית.
המועצה ממליצה להמשיך ולעקוב אחר מגמות המחירים והטכנולוגיה, תוך בחינת התאמות במדיניות המס, כדי לוודא שהמשק הישראלי יוכל למצות את היתרונות הכלכליים והסביבתיים הגלומים במעבר לרכבים חשמליים.