רולקס, אחת מיצרניות שעוני היוקרה המובילות בעולם, רשמה ניצחון משפטי חשוב לאחר שהצליחה לחסום את רישום הסימן המסחרי “Laulex” לשימוש בשעונים בפני משרד הקניין הרוחני של האיחוד האירופי (EUIPO). רולקס טענה כי השימוש בשם דומה עלול לנצל לרעה את המוניטין החזק שלה ולדלל את ייחודיות המותג, זאת למרות שהדמיון בין שני השמות נחשב לנמוך.
המחלוקת החלה כאשר בו ליו (Bo Liu), יזם סיני, ניסה לרשום את הסימן המסחרי “Laulex” עבור שעונים וחלקי שעונים. רולקס, הידועה בלוגו הכתר המזוהה עמה ובמעמדה כאחת מיצרניות השעונים היוקרתיות ביותר, הגישה התנגדות לרישום, תוך שהיא טוענת כי השימוש בשם “Laulex” יפגע במותג שלה.
רולקס ביססה את התנגדותה על סעיף 8(5) לתקנת סימני המסחר של האיחוד האירופי, הקובע הגנה מיוחדת למותגים בעלי “מוניטין” באיחוד האירופי. החברה הציגה בפני ה-EUIPO שורה של מסמכים, הכוללים קמפיינים פרסומיים, פסקי דין והחלטות מנהליות קודמות, סקרי צרכנים ומידע על שליטתה בשוק שעוני היוקרה באירופה.

בהחלטתו, קבע ה-EUIPO כי למרות הדמיון הנמוך בין השמות, יש לקחת בחשבון את המוניטין החזק של רולקס באירופה. בהחלטה נכתב כי “הסימן המסחרי של רולקס מזוהה באופן נרחב עם מוצרי יוקרה באיכות גבוהה”, ולכן יש סיכון ש”Laulex” תנצל לרעה את המוניטין של רולקס או תדלל את הייחודיות של המותג.
עוד ציין ה-EUIPO כי אמנם לשני הסימנים יש דמיון חלקי, בעיקר בסיומת “LEX”, אך ההבדל באות הראשונה (“R” מול “L”) מפחית את הדמיון החזותי והפונטי. עם זאת, בשל כוחו של מותג רולקס, יש חשש שהצרכנים יקשרו בין שני המותגים, מה שעלול לפגוע במוניטין היוקרתי של רולקס.
ההחלטה היא חלק ממגמה הולכת וגוברת באיחוד האירופי של הגנה על מותגים יוקרתיים מפני ניצול לרעה של המוניטין שלהם. בשנים האחרונות, מותגים מובילים בתחום האופנה והיוקרה, כמו לואי ויטון, שאנל ודיור, ניצלו את סעיף 8(5) כדי לחסום רישום סימנים מסחריים דומים.
רולקס נוקטת באסטרטגיה אגרסיבית של הגנה על סימני המסחר שלה ברחבי העולם. בשנים האחרונות היא ניהלה מאבקים משפטיים במדינות שונות, כולל ארצות הברית, סין ויפן, כדי להגן על לוגו הכתר שלה ועל המוניטין של שעוני היוקרה שלה.
החלטת ה-EUIPO מחזקת את מעמדה של רולקס כמובילה בשוק שעוני היוקרה ומדגישה את החשיבות שבשמירה על ייחודיות המותג בעידן של תחרות גוברת וחיקויים. היא גם שולחת מסר ברור לחברות ברחבי העולם בנוגע לחשיבות שמירה על ייחודיות סימני מסחר, במיוחד כאשר מדובר במותגים בעלי מוניטין עולמי.
ההחלטה תומכת בהמשך המגמה של הגנה מחמירה על מותגים יוקרתיים, ומספקת דוגמה נוספת לכוחה של רולקס לשמור על מעמדה היוקרתי גם בזירה המשפטית.