קבוצת בנאטו הצרפתית, יצרנית הסירות מהוותיקות בעולם, סוגרת שנת שיא. מאז היווסדה ב-1984, בנאטו יצרה לעצמה שם של יצרנית יצירתית ואיכותית, עם מגוון רחב של סירות מפרש ומנוע. אך הפעם, היא מציגה חידושים שלא מתמקדים בעיצוב ופונקציונליות – אלא גם על שימת דגש משמעותי על קיימות ואקולוגיה. בקיצור, גם היא נשאבה לטרנד.
בארבע השנים האחרונות, בין 2019 ל-2023, בנאטו הצליחה להגדיל את מחזור המכירות שלה מ-1.14 מיליארד אירו ל-1.45 מיליארד אירו. העלייה הזו נבעה משינוי יסודי בגישה שלה לשוק השיט העולמי, כאשר כיום 84% מהכנסותיה מגיעות ממכירות בשווקים בינלאומיים. הקבוצה גם ציינה עלייה של 50% בשווי השוק שלה, וצופה רווח תפעולי מרשים של 11.5% לשנת 2023. עם יותר מ-200 מיליון אירו במזומן, בנאטו צופה לעתיד עם ביטחון ויציבות כלכלית.
אחת מהדרכים שבהן קבוצת בנאטו בולטת היא המחויבות שלה לאקולוגיה. החברה מבינה שהעולם משתנה, ועם כך גם הצרכים והציפיות של הדורות הצעירים. בתוכנית “Let’s Go Beyond!”, השואפת להפחית את פליטת הפחמן הדו-חמצני ב-30% עד 2030, בנאטו מראה שהכיוון האקולוגי אינו רק סיסמה. החברה התחייבה לשלב במוצריה פתרונות שיאפשרו שיט אקולוגי יותר, תוך מענה לאתגרי הסביבה.
כיצד זה מתבצע בפועל?
הנעה חלופית: בנאטו מתאימה את סוג ההנעה לשימושים השונים. לדוגמה, היא מציעה הנעה חשמלית מלאה לשיט יומי והנעה היברידית לסירות מפרש ולסירות המיועדות לשימוש ארוך-טווח, כמו בפרויקטים של “נדל”ן על המים”. הכוונה היא להציע פתרונות הנעה ירוקים לכלל הדגמים עד 2030, מהלך שאפתני בעולם השיט.
חומרים בני-קיימא: אחד החידושים הגדולים של בנאטו הוא מעבר לשימוש בחומרים ממוחזרים וביולוגיים. למשל, אחוז החומר הביולוגי בשרפי הפוליאסטר שלהם עלה מ-14% ב-2022 ל-35% ב-2023. החברה גם החלה להשתמש בשרף ממוחזר מסוג Elium, שניתן לשימוש חוזר בסוף חיי הסירה. מהלך זה צפוי להפחית את טביעת הרגל הפחמנית ב-70% לעומת חומרים רגילים בשוק. גם גזירי פיברגלס ממוחזרים לשימוש בתעשיית הרכב – עוד צעד שממחיש את המחויבות של בנאטו לאקולוגיה.
עיצוב אדריכלי ימי חדשני: בנאטו גם פועלת לשיפור מבנה הסירות כדי לצמצם את גרר הגוף, ובכך להפחית את צריכת האנרגיה. בדגם Prestige M8 למשל, המעבר ממבנה חד-גופי לרב-גופי הקטין את צריכת האנרגיה בחצי. דגם אחר, FOUR WINNS TH36 עם תוספת כנפיים, יופיע בפסטיבל השיט בקאן ויציג שיפורים בתנועה על פני המים, כולל הפחתת גרר ב-20%, מה שיוביל לחיסכון בצריכה וחווית שיט חלקה ונעימה יותר.
מעבר להישגים המספריים המרשימים, קבוצת בנאטו ממשיכה להתפתח ולחדש. עם ממוצע של 20 דגמים חדשים בכל שנה ופעילות בארבעה תחומי שוק עיקריים, החברה מציגה לא רק סירות יוקרה אלא גם גישה מהפכנית לשימור סביבתי. בנאטו מוכיחה שהמודל העסקי של ייצור סירות יכול להיות גם רווחי וגם אקולוגי.
כך, לקראת סוף שנת השיא, בנאטו מציבה אתגר ברור לשאר תעשיית השיט: להרחיב את היריעה מעבר לסירה עצמה ולשלב את הקיימות כערך עליון.
האם ניתן להנות מאיכות חיים ויוקרה ויחד עם זאת לא להחריב את העולם? בנאטו מוכיחה שאכן כן.