חברת המזון “ניומנס און” (Newman’s Own), שנוסדה על ידי כוכב הקולנוע פול ניומן, חוגגת את יום הולדתו ה-100 של מייסדה בקריאה יוצאת דופן לעולם העסקי: חברות מסחריות נוספות צריכות להתחייב לתרום את כל רווחיהן לצדקה.
החברה, שמאז הקמתה בשנת 1982 מעבירה את כל רווחיה לעמותות ולמטרות חברתיות, השיקה את מועדון “100% למען המטרה” (100% for Purpose Club). במסגרת היוזמה, יוזמנו חברות להעתיק את המודל הייחודי של “ניומנס און” או להצטרף ברמות התחייבות שונות, תוך קבלת ליווי מקצועי מהקרן של החברה.
מנכ”לית הקרן, אלכס אמויול, ציינה בהרצאת TED שפורסמה לאחרונה כי החברה שואפת להיות מודל לחיקוי בעולם העסקי: “אנחנו רוצים להוכיח שחברה מסחרית יכולה לפעול למען מטרה חברתית, ולהציע מודל שונה ופורץ דרך.
אמויול הוסיפה שהקרן תהיה זמינה לספק ייעוץ וסיוע לחברות שמעוניינות לאמץ מודלים דומים, גם אם מדובר בתרומה של אחוז קטן בלבד מהרווחים. היא שמה דגש על כך שהמודל לא מתאים לכל חברה, אך מציינת שיותר ויותר חברות יכולות להשתלב בו.
המודל העסקי הייחודי של “ניומנס און” זכה לחיזוק ב-2018 עם אישור חוק Philanthropic Enterprise Act, אשר איפשר לראשונה לקרנות צדקה להיות בעלות מלאה של חברות מסחריות. החוק, שנחתם על ידי הנשיא דאז דונלד טראמפ, נועד לאפשר לחברות כמו “ניומנס און” להמשיך לפעול ללא מגבלות משפטיות, תוך הקפדה על העברת כל הרווחים למטרות חברתיות.
מאז היווסדה, תרמה “ניומנס און” מעל 600 מיליון דולר לעמותות ברחבי ארצות הברית, תוך דגש על פרויקטים לילדים, חינוך לתזונה וצדק מזון לקהילות ילידיות. לדוגמה, רשת מחנות הקיץ שהקים פול ניומן מספקת חוויות חינמיות לילדים עם מחלות קשות ומשפחותיהם, כולל מחנה Boggy Creek שבפלורידה.
החברה האוסטרלית Humanitix, שמוכרת כרטיסים לאירועים ותורמת את כל רווחיה לצדקה, היא אחת החברות הראשונות שהצטרפו למועדון של “ניומנס און”. גם Patagonia, חברת הביגוד האמריקאית, העבירה ב-2022 את בעלותה לקרן שמקדמת שמירה על כדור הארץ, ומתחייבת להעביר את רווחיה למטרות אקולוגיות.
לדברי אמויול, מודלים כמו “ניומנס און” מציעים אלטרנטיבה למערכת הקפיטליסטית: “זה מאפשר לנצל את כוחה של הכלכלה לייצור רווחים, אבל גם לוודא שהכסף לא משמש רק להעשיר עשירים נוספים. זה מסלול שיכול לעבוד עבור חברות רבות יותר.”
החוקרים מסכימים שגישות אלו עשויות לשנות את מבנה הכלכלה. “אם יש מגוון רחב יותר של בעלי עניין, חברות עשויות לשים לב לנזקים שהן גורמות ולהתמקד במטרות חברתיות,” אומר ניין-הה שיה, פרופסור בבית הספר למנהל עסקים של הרווארד.
אמנם, נכון להיום, חברות מעטות אימצו את המודל של “ניומנס און”, אך בקרן מאמינים שזהו רק תחילת הדרך. “החקיקה עדיין צעירה יחסית,” אומרת סיליה רודי, עורכת הדין של הקרן, “ויש עוד זמן רב כדי לראות את השפעתה על העולם העסקי.”