
ענקית האופנה הספרדית זארה ממשיכה להרחיב את פעילותה בתחום היד השנייה, והחל מאוקטובר הקרוב תפעיל את השירות גם בארה"ב. ההחלטה הגיעה בעקבות הצלחת המהלך שהשיקה החברה בשנת 2022 בבריטניה, ובהמשך הרחיבה למדינות נוספות באירופה. לפי הצהרת החברה, השירות צפוי לפעול בכל השווקים האסטרטגיים שלה עד 2025, אך נכון לעכשיו לא ידוע אם גם ישראל תצטרף למהלך.
השירות מאפשר ללקוחות לפרסם באתר ייעודי פריטים שקנו מזארה. תהליך המכירה כולל צילום הפריטים מצד הלקוחות, בעוד שהרשת מספקת מידע מפורט על הפריטים ומפרסמת את התמונות באתר ובאפליקציה. זארה מטפלת בתשלומים, כאשר פרטי הקונים מועברים למוכרים רק לאחר סיום המכירה. לצד אפשרות המכירה, זארה מציעה גם אופציה לתרום בגדים ישנים בחנויותיה לעמותות מקומיות או לארגונים בינלאומיים, דוגמת הצלב האדום, עימם היא משתפת פעולה.
למרות שהמהלך עשוי להיתפס כחיובי, זארה וחברות אופנה מהירה אחרות מתמודדות עם ביקורת הולכת וגוברת. תעשיית האופנה המהירה נחשבת לתורמת עיקרית לזיהום הסביבתי, בעוד שאיכות הבגדים המיוצרים מתאימה לרוב לשימוש קצר טווח בלבד. כך, ישנם צרכנים הטוענים כי מדובר בפתרון לבעיה שהחברה עצמה יצרה, כאשר לא ברור אם הבגדים של זארה בכלל מתאימים לשימוש חוזר.
ביקורת נוספת עוסקת בכמות הפריטים שמייצרת זארה. בעוד שהממוצע בתעשיית האופנה עומד על ייצור של 2,000-4,000 פריטים שונים בשנה, זארה מייצרת כ-11,000 פריטים בשנה, דבר המעלה שאלות על ייצור היתר והתרומה לכך לעודף פסולת ובזבוז משאבים.
שירות היד השנייה הוא אולי צעד בכיוון נכון, אך אין ספק שזארה תצטרך להתמודד עם שאלות מהותיות בנוגע להשפעתה הסביבתית ולמעמדה כחלק מרכזי בתעשיית האופנה המהירה. האם מדובר בפתרון אמיתי או בצעד שנועד לרכך את הביקורת הציבורית? ימים יגידו.