טסלה חשפה הלילה דגם מחודש של רכב ה-SUV הפופולרי שלה, מודל Y, המיועד לשוק הסיני ולמדינות נוספות באסיה.
יצוין כי זהו העדכון המשמעותי הראשון לדגם מאז השקתו בשנת 2020, והוא מגיע לאחר שנה מאתגרת שבה מסרה החברה פחות רכבים מאשר בשנת 2023 – הפעם הראשונה שטסלה רושמת ירידה שנתית במכירות מאז שהחלה לשווק רכבים חשמליים בייצור המוני.
הדגם המעודכן צפוי להגיע ללקוחות בסין ובמדינות שכנות כבר בחודש מרץ הקרוב. עם זאת, טרם פורסם מועד השקה לשווקים האירופיים והאמריקאיים, אך בהתבסס על השקת המודל 3 המחודש בשנה שעברה – שהגיע לשווקים המערביים כעבור ארבעה חודשים – ייתכן שגם הפעם נראה עיכוב דומה.

עיצוב מלוטש ואלמנטים מהסייברטראק
הגרסה החדשה, שזכתה לשם הקוד הפנימי “Juniper”, מציגה קו עיצוב חד ויוקרתי יותר, בהשראת השדרוגים שנעשו במודל 3 בשנה שעברה ובמכוניות העתידניות של טסלה.
החזית שונתה משמעותית – הפנסים העגולים נעלמו ובמקומם נוסף פס תאורה רציף ודרמטי לכל רוחב הרכב, המזכיר את הסייברטראק והקונספט “סייברקאב”. גם מאחור בוצע שינוי משמעותי – פנסי הבלמים הסטנדרטיים הוחלפו בפס תאורה רחב שנמתח לכל רוחב הרכב מתחת לבליטה קטנה בדלת תא המטען. בטסלה מתגאים בכך שמדובר ב”פנס האחורי הרפלקטיבי הראשון מסוגו”.
שדרוגים בטכנולוגיה ובנוחות הנסיעה
גם תא הנוסעים עבר מתיחת פנים עם פס תאורת אווירה היקפי הניתן לשינוי צבעים, בדומה לדגם המודל 3 החדש. לנוסעים מאחור הותקנה תצוגת מגע נפרדת, והמושבים האחוריים כעת מתקפלים חשמלית לנוחות מירבית.

בטסלה מבטיחים גם שיפורים בנוחות הנסיעה: מערכת המתלים עברה כיול מחודש להפחתת רעשי כביש ולשיפור החוויה הכוללת. הדגם קל בכמה קילוגרמים מהגרסה הקודמת, מה שתורם במעט לשיפור טווח הנסיעה – אך לא מדובר בזינוק משמעותי ביעילות האנרגטית או בביצועים.
העיצוב החדש לא מקרי – טסלה מיישרת קו עם הסטנדרטים העיצוביים של רכבים חשמליים מתוצרת סין, שמובילים כיום את השוק המקומי וצוברים נתח שוק על חשבונה. חברות כמו BYD ו-Nio מציבות תחרות עזה, ולמרות מכירות שיא בסין, טסלה נאלצה להתמודד עם ירידה במכירות הגלובליות ומלחמת מחירים שהפעילו המתחרות המקומיות.

חדש, אבל בהחלט לא זול כמו שהובטח
עדכון מודל Y מצטרף לשורת רענונים שעברה החברה בשנים האחרונות על כל ארבעת דגמיה המרכזיים: מודל 3, מודל S, מודל X וכעת מודל Y. מאז השקת המודל Y, המוצר החדש היחיד שהשיקה החברה היה הסייברטראק, שגם הוא מתקשה להגיע לשוק ההמוני.

במהלך 2025 צפויה טסלה להשיק דגם חדש או סדרת דגמים חדשים, אך בניגוד להבטחות העבר של אילון מאסק, הדגם לא יהיה זול במיוחד. המחיר לא צפוי להיות נמוך מ-25,000 דולר – יעד שמאסק עצמו זנח.