בעוד שעוני יוקרה נחשבו בעבר לאביזר אופנתי בלבד, בעשור האחרון הם הפכו לנכס השקעה אמיתי.
שוק יד שניה של שעוני יוקרה התגלה כאפיק כלכלי אטרקטיבי במיוחד, ושימו לב לנתון הבא: על פי ניתוח חדש של Chrono24, זירת המסחר המקוונת המובילה בעולם לשעוני יוקרה – שווי שעוני יוקרה עלה בממוצע ב-22.85% בחמש השנים האחרונות.
מדובר בנתון מרשים שמשקף את האטרקטיביות הכלכלית של שעוני היוקרה ואת ההזדמנויות הכלכליות שמציע התחום.
הנתונים מתבססים על מדד ה-ChronoPulse Watch Index, שמנתח את המגמות בשוק יד שניה של שעוני יוקרה מאז שנת 2019.
מותגי השעונים שהציגו עליות מרשימות במיוחד
מותגים מובילים כמו Audemars Piguet, Vacheron Constantin ו-Cartier הציגו עליות ערך מרשימות במיוחד בתקופה זו. המותג Audemars Piguet, לדוגמה, הוביל את הרשימה עם עלייה ממוצעת של 64.85% במחירי שוק יד שניה. נתון מדהים שעולה על מדדים פיננסיים מרכזיים כמו מדד ה-DAX הגרמני, שהציג עלייה של 54% באותה תקופה, ועל מניות קבוצת היוקרה LVMH, שהניבו עלייה של 55%. מדובר בהישג יוצא דופן, במיוחד כשמדובר במוצר שאינו מוגדר נכס פיננסי קלאסי.

לצד Audemars Piguet, מותגים נוספים הציגו עליות מרשימות בערכם. Vacheron Constantin, מותג שעוני יוקרה ותיק, הציג עלייה ממוצעת של 52.27%, ואילו Cartier הציג עלייה של 39.06%. אחריהם ברשימה ניצבים Patek Philippe עם עלייה של 33.59%, Omega עם 27.81% ו-Rolex עם עלייה של 27.59%.
עם זאת, לא כל מותגי היוקרה הצליחו להציג עליות משמעותיות בערכם. מותגים כמו Breitling ו-IWC נותרו כמעט יציבים מבחינת ערכם בשוק יד שניה, בעוד שמותגים אחרים כמו Hublot, Tudor ו-Panerai חוו ירידות ניכרות.
Hublot הציג ירידה של 2.99%, Tudor ירדה ב-9.54% ו-Panerai רשמה ירידה חדה של 16.88%.
השולטת ביד רמה
מעבר למותגים, ניתוח המודלים הרווחיים ביותר בשוק יד שניה מגלה כי Cartier שולטת באופן ברור. המותג הצרפתי, המזוהה עם עיצוב ייחודי ועידון צרפתי, הצליח לתפוס ארבעה מקומות מתוך העשירייה הראשונה של הדגמים הרווחיים ביותר, כולל המקומות הראשון, השני והרביעי.
גם Vacheron Constantin ואודמר פיגה הצליחו להתבלט, עם מספר דגמים שנכנסו לרשימה היוקרתית.
לדברי Balazs Ferenczi, ראש תחום מעורבות המותג ב-Chrono24, שוק שעוני היוקרה עבר נורמליזציה לאחר תקופת העליות החדות שאפיינו את מגפת הקורונה. בתקופה זו, שעוני ספורט מפלדה כמו Audemars Piguet Royal Oak ו-Patek Philippe Nautilus חוו זינוק בערכם בשל הביקוש הגבוה והמגבלות בייצור, עם זאת, בשנתיים האחרונות ערכם התייצב.

הדגמים שזוכים לפופולאריות בקרב אספנים
מנגד, קטגוריה נוספת בשוק זוכה לפופולריות גוברת: שעוני Dress בעיצוב ייחודי ולא עגול. דגמים כמו Cartier Santos ו-Jaeger-LeCoultre Reverso, שנחשבו בעבר לפחות מבוקשים, זוכים לעניין רב בקרב אספנים וחובבי שעונים. מגמת ה-“Quiet Luxury”, המדגישה עידון ויוקרה שקטה, תרמה רבות לצמיחה זו. מדובר בשינוי תרבותי המוביל לכך ששעונים בעיצוב קלאסי ומוקפד זוכים להערכה מחודשת.
מעבר לניתוח המגמות בשוק יד שניה, Chrono24 חקרה גם את שוק שעוני היוקרה החדשים, המהווים חלק משמעותי בשוק היוקרה.
הניתוח גילה כי המחיר הממוצע של שעון יוקרה ראשון עומד על כ-€3,300. מותגים כמו Seiko, Tissot ו-Junghans מצליחים למשוך קונים ראשונים בזכות שילוב של איכות גבוהה, יוקרה ומחירים נגישים.
מותגים גרמניים כמו Nomos ו-Junghans, שבולטים בשוק זה, מציעים דגמים שמאפשרים כניסה נוחה לשוק היוקרה.
הדגמים המסקרנים ביותר
אחד הדגמים המסקרנים ביותר כיום הוא ה-Patek Philippe Cubitus, שעון שמשלב את האלמנטים של שעוני ספורט מפלדה ושעוני Dress בעיצוב ייחודי. הדגם החדש מעורר עניין רב בקרב אספנים, וזוכה לדיונים ערים ברשתות החברתיות לגבי עתידו בשוק יד שניה.

מעבר לנתונים הפיננסיים, Ferenczi מסביר כי שעוני יוקרה מספקים “תשואה כפולה”. מצד אחד, הם מציעים תשואה כלכלית בטווח הארוך, ומצד שני, הם משדרגים את תחושת היוקרה וההנאה האישית של הלובש. לדבריו, בכל מבט על פרק היד, השעון מזכיר לבעליו את הערך המוסף של השקעתו, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה רגשית.
אם נסכם בקצרה את המסרים המרכזים שעולים מהניתוח; שוק יד שניה של שעוני היוקרה מספק הזדמנויות כלכליות שווות במיוחד. בעוד מותגים כמו Audemars Piguet, Cartier ו-Vacheron Constantin ממשיכים להוביל את השוק, מגמות חדשות כמו “יוקרה שקטה” וכניסתם של מותגים גרמניים מובילים מצביעות על פתיחות בקרב חובבי היוקרה.
עם התייצבות השוק לאחר תקופת הזינוק של הקורונה, ברור כי שעוני יוקרה ימשיכו להיות אפיק השקעה משמעותי גם בשנים הבאות.