חברת הפינטק הגלובלית Airwallex, המתמחה בתשתיות תשלומים בינלאומיים, מציינת עשור לפעילותה עם מהלך לא שגרתי: התחייבות להקדיש 1% ממניות החברה לתמיכה ביזמים צעירים. מדובר בצעד שמציב את החברה לצד ענקיות כמו Atlassian ו-Canva, אך גם מעורר שאלות על מגמות הפילנתרופיה החדשה ואיך היא משתלבת בעולם העסקים.
Airwallex מצטרפת ליוזמת Pledge 1%, הקוראת לחברות לשלב תרומה חברתית כחלק מהאסטרטגיה העסקית שלהן. החברה השיקה את תוכנית Airwallex Impact, שמבוססת על קרן מתפתחת שגדלה יחד עם שווי החברה. במילים פשוטות: ככל שהחברה מצליחה, כך גדלה התרומה.
“אנחנו מאמינים שהגיע הזמן להחזיר לקהילה בדרך מתמשכת ומשמעותית,” אומר ג’ק ג’אנג, מנכ”ל ומייסד החברה. אך לא כולם מתרשמים: מבקרים טוענים שזו בעיקר דרך חכמה לחזק את תדמית החברה בעידן שבו הציפיות מחברות טכנולוגיה משתנות.
השפעה אמיתית או יחסי ציבור?
Airwallex כבר פעילה במגוון יוזמות חברתיות. החברה תרמה כ-1.9 מיליון דולר לאוניברסיטת מלבורן, סכום שמימן 43 מלגות לסטודנטים, מהם 40% נשים ו-56% סטודנטים בינלאומיים. נוסף על כך, 150 אלף דולר הוקצו לסיוע כלכלי נוסף לסטודנטים.
החברה גם מפעילה תוכנית יזמים גלובלית, בה השתתפו מעל 2,000 סטארט-אפים מאוסטרליה, סינגפור והונג קונג. המשתתפים נהנים מגישה לתשתיות תשלומים מוזלות, מנטורינג ואירועי נטוורקינג. עם זאת, יש מי שמציין כי גישה זו עדיין שומרת על אינטרסים עסקיים של החברה, ופחות על נתינה נטולת מטרות.
Airwallex הכריזה שעובדיה, שמונים כ-1,600 איש, יקדישו שלושה ימים בשנה להתנדבות. מתוכם יומיים יוקצו ליוזמות החברה ויום נוסף ליוזמות פרטיות של העובדים. “זו דרך להפוך את הערכים שלנו למשהו מוחשי,” אמר בכיר בחברה.
אולם, מבקרים מציינים כי מדובר בזמן התנדבות מצומצם יחסית, שעשוי לשמש בעיקר כצעד תדמיתי. “כשההתחייבות היא מינימלית, נשאלת השאלה כמה באמת נתרם למען הקהילה,” אמר גורם בתחום הפילנתרופיה.
ביקורת בצד, אין ספק ש-Airwallex מסמלת מגמה רחבה יותר בתעשיית הפינטק: מודל שמשלב בין הצלחה עסקית למעורבות חברתית. “זה לא רק על מה שאנחנו עושים, אלא איך זה משפיע על הסביבה שבה אנחנו פועלים,” ציין ג’אנג.
האם מדובר במהפכה פילנתרופית או באסטרטגיה חכמה לשיפור המוניטין? רק הזמן יוכיח אם המודל של Airwallex יצליח להוביל שינוי אמיתי או יישאר בגדר גימיק יח”צני מתוחכם.