חברת הבנייה הימית ״סטרטג’יק מרין״ מסינגפור חשפה סדרת ספינות הסעה חדשות, הנחשבות למהירות מסוגן בעולם, עם מהירות מרבית של למעלה מ-53 קשר (מעל 90 קמ”ש).
הספינות, שאורכן 35 מטרים, מונעות על ידי ארבעה מנועים בעלי 16 צילינדרים מדגם mtu Series 2000M72 מתוצרת רולס רויס, ומיועדות להעברת עובדים למתקנים ימיים להפקת נפט וגז ולמתקני אחסון ופריקה צפים (FPSO) באפריקה.
הספינות תוכננו במבנה ייחודי הנקרא ״כלי שיט על כרית אוויר״ (SES), המשלב טכנולוגיית כרית אוויר בגוף קטמרן. השיטה החדשה, המיושמת לראשונה בתעשיית האנרגיה הימית, נועדה לצמצם את החיכוך עם המים ולשפר את מהירות הנסיעה.
המערכת כוללת מאווררים חזקים היוצרים כרית אוויר בין שני גופי הקטמרן, שמפחיתה את הגרר במים ומאפשרת לספינות להגיע למהירויות גבוהות בהרבה בהשוואה לספינות רגילות, וכל זאת תוך שמירה על צריכת דלק דומה.
בזכות מנועי ה-mtu מסדרת 2000, שכל אחד מהם מספק 5,760 קילוואט, הצליחה ״סטרטג’יק מרין״ לשלב בין מהירות מרבית של מעל 53 קשר לזמן נסיעה קצר משמעותית, תוך חיסכון בדלק והפחתת פליטות מזהמים.
עיצוב הספינות מבוסס על יחס אופטימלי בין כוח למשקל, שמבטיח לא רק ביצועים גבוהים, אלא גם אמינות ותחזוקה נוחה, עם מרווחי טיפול של מעל 12,000 שעות עבודה.
״משימתנו הייתה להפחית את התנגדות המים ולהשיג מהירות נסיעה מרבית ויעילות מרבית״, ציין מנכ”ל סטרטג’יק מרין, צ’אן אנג יו. ״תוצאות ניסויי הים הראו שעמדנו במשימה, והרבה בזכות המנועים של רולס רויס, שמצטיינים ביחס כוח-משקל יוצא דופן״.
דניז קורטולוס, סגנית נשיא בכירה למערכות כוח ימיות ברולס רויס, הוסיפה: ״אנחנו גאים בכך שמערכות ההנעה שלנו אפשרו את הפיתוח של כלי שיט יוצאי דופן אלה. המנועים שלנו, המשלבים כוח אדיר עם תחזוקה נוחה, תומכים במטרתנו האסטרטגית להרחיב את חלקנו בשוק הימי המסחרי״.
הספינות החדשות, המיועדות לפעול בסביבות מאתגרות כמו מתקני קידוח בלב ים, אינן רק הישג הנדסי, אלא גם מענה מעשי לצורכי תעשיית האנרגיה. העיצוב החדשני והמנועים החזקים ממחישים כיצד טכנולוגיה מתקדמת יכולה להוביל לשיפור ביצועים, חיסכון בדלק והפחתת השפעות סביבתיות.
צריך לומר שהמהלך הנוכחי של סטרטג’יק מרין ורולס רויס מגדיר מחדש את גבולות הטכנולוגיה הימית ומשנה את חוקי המשחק עבור תעשיות הדורשות שילוב של מהירות, יעילות וקיימות.