מרוקו רשמה בשנת 2024 הישג כלכלי חסר תקדים: הכנסות מתיירות בהיקף של 112 מיליארד דירהם, כ-11 מיליארד דולר, זינוק של 43% בהשוואה ל-2019 ועלייה נוספת של 7% ביחס ל-2023. לצד זאת, המדינה אירחה 17.4 מיליון מבקרים, גידול של 20% מהשנה הקודמת, ובכך הקדימה בשנתיים את היעד שנקבע במפת הדרכים שלה לתיירות, שתוכנן במקור ל-2026.
שרת התיירות, האומנות והכלכלה החברתית, פטים-זהרה עמור, מציינת כי ההצלחה היא תוצאה של תכנון נכון ומיצוב מחדש של התיירות המרוקאית. מרוקו מציעה חוויית תיירות מגוונת הכוללת חופים, ערים עתיקות, אתרי מורשת, תיירות אקולוגית ואירוח יוקרתי. לצד זאת, המדינה משקיעה בתשתיות ומקדמת את התיירות כחלק מהצמיחה הכלכלית שלה.
אך לצד נתוני הצמיחה, שוק העבודה במדינה חווה קשיים. שיעור האבטלה עלה ל-13.3% ב-2024 לעומת 13% בשנה הקודמת, עם גידול של 58,000 מובטלים שהביא את מספרם ל-1.64 מיליון.
למרות יצירת 82,000 מקומות עבודה חדשים, בעיקר בענפי השירותים, התעשייה והבנייה, המגזר הכפרי חווה ירידה חדה של 80,000 מקומות עבודה, כאשר החקלאות ספגה את הפגיעה הקשה ביותר עם אובדן של 137,000 משרות, בעיקר בשל הבצורת המתמשכת.
הנתונים מטרידים במיוחד בקרב הצעירים, הנשים ובעלי תארים אקדמיים, שממשיכים להוביל את שיעורי האבטלה הגבוהים במדינה – 36.7% בקרב בני 15-24, 19.6% בקרב בעלי תארים אקדמיים ו-19.4% בקרב נשים.
השילוב בין הצלחת מגזר התיירות למשבר בשוק התעסוקה מציב בפני מרוקו אתגר משמעותי: כיצד למנף את תנופת הצמיחה ולתעל את ההכנסות מהתיירות ליצירת מקומות עבודה יציבים ומקיימים לכלל האוכלוסייה.