אתם יודעים שחוץ מנדל״ן, קריפטו ושוק ההון – ישנם עוד שווקים מרתקים, שכדאי להכיר אותם ולהתעניין בהם. היום נתמקד בשוק שטיפת הרכב בארה״ב; כמה כסף הוא מגלגל ואיך אפשר לעשות בו הון.
שוק שטיפת הרכב בארה”ב נאמד ב-14.74 מיליארד דולר בשנת 2024 וצפוי לגדול ל-16.95 מיליארד דולר עד 2030. מדובר בגידול של 2.21 מיליארד דולר במהלך שש שנים בלבד.
הדו”ח, שפורסם על ידי חברת Research and Markets, מנתח את ענף שטיפת הרכב ונוגע בשינויים שמתרחשים בו, בעיקר על ידי כלים טכנולוגיים, שיטות תשלום מתקדמות ועל ידי המגמה הגוברת של שימוש בשירותי שטיפה מקצועיים במקום שטיפה ביתית.
שטיפת רכב בבית צורכת יותר מים
בעקבות המגבלות שהטילה ממשלת ארה”ב על שטיפת רכבים במרחבים ציבוריים או פתוחים, יותר אמריקאים בוחרים בשירותי שטיפה מקצועיים. אחת הסיבות המרכזיות היא חיסכון במים: בעוד שטיפת רכב בבית עשויה לצרוך מעל 60 ליטר מים, שטיפה אוטומטית צורכת בין 10 ל-60 ליטר בלבד.
מעבר לכך, מודעות סביבתית גוברת גורמת לצרכנים לבחור בפתרונות ירוקים יותר. “המעבר לטכנולוגיות שטיפה אוטומטיות הוא חלק בלתי נפרד מהמאמצים לצמצם את הפגיעה הסביבתית,” ציין אחד ממנהלי החברות בתחום.
שם המשחק: מהירות ונוחות
צרכנים בארה”ב מתעדפים שירותי שטיפה מקצועיים בשל המהירות והנוחות שהם מציעים. במקום להשקיע זמן יקר בשטיפה עצמית, רבים מעדיפים שירותים שמבצעים את העבודה בצורה מהירה ואפקטיבית.
לפי סקר שפורסם בדו”ח, 84% מבני דור הבייבי-בום, המבוגרים יותר, מאמינים כי תחזוקה שוטפת, כולל שטיפת רכב, משפרת את תוחלת החיים של הרכב – שיעור גבוה משמעותית לעומת 59% מבני דור ה-Z, הצעירים, שחושבים כך.
בנוסף, שירותי שטיפה עצמית נשארים פופולריים בקרב לקוחות שמעדיפים שליטה מלאה על תהליך הניקוי. אפשרות השימוש במתקנים 24/7 מגבירה את האטרקטיביות של שירותים אלו.
פחות מזומן, יותר אשראי
הטכנולוגיה משחקת תפקיד מרכזי בצמיחה של שוק שטיפת הרכב. מערכות תשלום ללא מזומן הופכות פופולריות יותר ויותר, ומאפשרות למפעילים לנהל את עסקיהם בצורה יעילה, לעקוב אחר מלאי ולשמור נתוני לקוחות.
במקביל, טכנולוגיות מתקדמות כמו שטיפה ללא מגע (Touch-Free) ושטיפה היברידית נכנסות לשוק ומציעות ניקיון מהיר ויעיל עם פחות חיכוך, מה שמבטיח חוויית לקוח משופרת ורכבים נקיים ויבשים יותר.
השוק מפולח לשלושה סוגים עיקריים של שירותים:
שטיפה במנהרות: שירות פופולרי במיוחד בשל היכולת להתמודד עם נפח גדול של רכבים ומהווה כ-35% מהשוק.
שטיפה עצמית: מושכת צרכנים שמעדיפים לבצע את התהליך בעצמם, תוך שליטה מלאה על כמות המים והחומרים.
שטיפה אוטומטית (Roll-over/In-bay): אידיאלית למקומות עם שטח מוגבל, והיא מתאפיינת בנוחות ושימושיות.
השולטים בכיפה
חברות מובילות בשוק שטיפת הרכב בארה״ב כוללות את Zips Carwash, Tommy’s Express, ו-Quick Quack Car Wash. החברות הללו מתמקדות בהרחבת פעילותן לאזורים נוספים, כולל פריפריה, במטרה להנגיש שירותים לאזורים כפריים ולשפר את חוויית הצרכנים.
לדוגמה, בשנת 2020 הרחיבה חברת Zips Carwash את פעילותה לאזורי סינסינטי ואשוויל, כחלק מאסטרטגיה אגרסיבית להגדלת נתח השוק שלה.
עורכי המחקר מסכמים את התובנות המרכזיות, ולטענתם, ״שוק שטיפת הרכב בארה״ב – מציע הזדמנויות משמעותיות לצמיחה בזכיינות, במיוחד באזורים שבהם טרם נעשתה אוטומטיזציה של שטיפת רכבים. כבר כיום, מותגים גדולים מנצלים את ההזדמנות להתרחב ולהציע שירותים מותאמים באזורים מרוחקים״.
״בהתאם לדו”ח, השוק צפוי להמשיך לצמוח בשנים הקרובות, הודות לשילוב בין טכנולוגיה, נוחות ומודעות סביבתית. עד שנת 2030, שוק שטיפת הרכב בארה”ב יהווה דוגמה לתעשייה מסורתית שמצליחה להתאים את עצמה לשינויים ולהזדמנויות חדשות״, הסבירו.