Eastern Pacific Shipping (EPS), חברת הספנות שבשליטת עידן עופר, ממשיכה להעמיק את אחיזתה בתחום הדלקים הירוקים עם שני מהלכים משמעותיים: הזמנת שתי אוניות מכולה חדשות המונעות בגז טבעי והסכם עם חברת הדלק הבריטית SulNOx, הכולל השקעה והטמעת טכנולוגיה לחיסכון בדלק.
עופר ניצב במקום השלישי בדירוג הישראלי ובמקום ה-109 בטבלה העולמית. בשבוע החולף הוא הפסיד 9 מיליון דולר, אולם נותר עם הון כולל של 18.5 מיליארד דולר.
החברה שבבעלותו, המנהלת צי של למעלה מ-300 אוניות בתחומי המכולות, הצובר, מכליות והובלת רכבים, מחזיקה בכושר הובלה כולל של 32 מיליון טון. בשנים האחרונות היא משקיעה משאבים רבים בטכנולוגיות לצמצום פליטות פחמן ובייעול צריכת הדלק, מתוך מטרה להוריד 10 מיליון טון פליטות CO₂ לאורך חיי הצי שלה.
הסכם המימון החדש, שנחתם עם SPDB Financial Leasing בשנגחאי, מיועד לבניית שתי אוניות מכולה חדשות מסוג Neo-Panamax במספנות Jiangsu New Times Shipbuilding בסין. האוניות, שאורכן 366 מטרים ורוחבן 56 מטרים, מצוידות בהנעה כפולה LNG ועומדות בתקני הפליטות המחמירים של IMO Tier III. העסקה מחזקת את מחויבותה של החברה למעבר לתחבורה ימית נקייה יותר וממחישה את האסטרטגיה שלה להתמודדות עם דרישות רגולטוריות מחמירות בתחום הפחתת הזיהום הימי.

במקביל, EPS הודיעה על השקעה בחברת SulNOx הבריטית, הנסחרת בבורסת לונדון ומתמחה בפיתוח תוספי דלק ביולוגיים המשפרים את יעילות השריפה ומפחיתים את פליטת גזי החממה. לאחר תקופת בדיקה של שמונה חודשים, שנערכה על מספר אוניות מכולה, מכליות, מובילי גז וצובר, נמצא כי שימוש בתוסף הדלק SulNOxEco™ הביא לחיסכון של עד 5% בצריכת הדלק, הן בדלק גופריתי כבד (HSFO) והן בביו-דלק B30.
כחלק מההסכם, EPS Ventures, זרוע ההשקעות של החברה, תרכוש עד 8.5% ממניות SulNOx, עם אפשרות להגדלת ההחזקה ב-3.3% נוספים בכפוף להצלחת החברה בגיוס לקוחות נוספים לשימוש בטכנולוגיית הדלק שלה. עבור SulNOx מדובר בהתקדמות משמעותית, שכן היא כבר חתמה על עסקאות עם חברות ספנות גדולות כמו Teekay, Spring Marine ו-Marfin.
ההשקעה בטכנולוגיות חיסכון בדלק והזמנת אוניות LNG חדשות משתלבות במגמת ההשקעות הירוקות של EPS, שהשקיעה עד כה 2.6 מיליארד דולר ב-15 פרויקטים להפחתת פליטות. החברה מבקשת למצב את עצמה כמי שמובילה את השינוי בתעשיית הספנות העולמית, אך נותרו שאלות פתוחות בנוגע לכדאיות הכלכלית של המעבר המהיר לטכנולוגיות אלו.
על רקע החמרת הרגולציה בתחום הפליטות והשינויים בתעשיית הדלקים הימיים, עידן עופר ממשיך לחפש דרכים לייעל את פעילות החברה ולשפר את רווחיותה. ההחלטה להשקיע בטכנולוגיות חדשות מציבה את EPS בחזית המאמץ העולמי להפחתת זיהום הספנות, אך הצלחת המהלכים הללו תיבחן בטווח הארוך, בהתאם לאופן שבו התעשייה תאמץ את הפתרונות הללו וליכולת החברה להוכיח חיסכון משמעותי בהוצאות הדלק.