מרצדס הכריזה לאחרונה כי דגם ה-EQS החשמלי הבא, שצפוי להיכנס לשווקים ב-2026, יצויד במערכת היגוי מהפכנית הכוללת הגה מסוג Yoke – יחידת שליטה לא עגולה, המזכירה במראה שלה מוט היגוי של מטוסים וחלליות. בניגוד למערכות קיימות, מדובר בהגה שמחובר למערכת steer-by-wire מלאה, כלומר ללא כל קשר מכני לגלגלים.
מערכת זו מתוכננת להתאים את עצמה בזמן אמת למהירות הרכב ולזוויות הפנייה הנדרשות. כך, למשל, בתמרוני חניה איטיים תידרש סיבוב מינימלי בלבד של ההגה, בעוד שבמהירויות גבוהות תתבצע התאמה שמבטיחה יציבות ושליטה מדויקת. הטכנולוגיה מבוססת על חיישנים, בקרי שליטה ומנועים חשמליים, ומבטלת לחלוטין את הצורך בעמוד הגה קונבנציונלי.

המהלך של מרצדס מגיע לאחר שבשנת 2021 טסלה הציגה הגה Yoke לדגמי Model S ו-Model X, אך נתקלה בביקורת נרחבת עקב חוסר ההתאמה של הצורה החדשנית למערכת היגוי מכנית. מרצדס בחרה שלא לחזור על אותה טעות, ושילבה את העיצוב החדשני במערכת אלקטרונית שתוכננה מראש לסנכרון עם מבנה ההגה.
המערכת החדשה נועדה לשמש גם רכיב תשתיתי לתמיכה ברמה 3 של אוטונומיה – רמת נהיגה שבה הרכב מסוגל לנהוג באופן עצמאי במצבים מסוימים, כמו פקקי תנועה, אך הנהג עדיין נדרש להיות זמין לקחת שליטה לפי דרישת הרכב.
מרצדס הודיעה כי עברה מעל שני מיליון קילומטרים של ניסויים בשטח ובמעבדה לצורך בדיקת המערכת, ולטענתה היא כוללת ארכיטקטורה רדונדנטית מלאה, הכוללת זוג מסלולי תקשורת עצמאיים, ספקי כוח כפולים ורכיבי בקרה כפולים. כך, גם במקרה של תקלה אלקטרונית מלאה, ניתן יהיה לשמור על היגוי חלקי באמצעות היגוי אחורי ובקרת בלימה לפי גלגל.
המערכת עומדת בכל דרישות הרגולציה האירופאית (UN-ECE Reg. 79), שאינה מגדירה צורה או מבנה מחייבים להגה, כל עוד הוא מאפשר שליטה מלאה ברכב ואינו סובל מ״חופש״ או חוסר יציבות.
דגם ה-EQS החדש צפוי להימכר במחיר התחלתי הגבוה מהגרסה הנוכחית, שמחירה בבריטניה מתחיל מ־£99,845. עם שילוב המערכת החדשה, הצפי הוא לחצות את רף 100 אלף הליש”ט.
לצד מרצדס, גם טויוטה, לקסוס ואינפיניטי (חטיבת היוקרה של ניסאן) מפתחות מערכות steer-by-wire. אינפיניטי אף השיקה את המערכת כבר ב-2014 בדגם Q50, אך בשל תקינה מחייבת כללה גם מנגנון מכני לגיבוי, מה שפגע באפקטיביות של הפתרון.
עם ההכרזה הנוכחית, מרצדס הופכת ליצרן הגרמני הראשון שמאשר מערכת steer-by-wire מלאה, ללא חיבור מכני, ומכניס אותה לשימוש מסחרי.
המערכת החדשה צפויה להחליף בעתיד גם את ההגה הסטנדרטי בדגמים נוספים של החברה, ולשמש בסיס לפלטפורמות נהיגה אוטונומית רחבות יותר – כחלק מהיערכות תעשיית הרכב לעידן החשמלי והאוטונומי.